Mange har svært mange forskjellige regler og rutiner for forskjellige ansatte, noe som gjør det ekstra viktig at systemene de bruker kan håndtere dette. Formenn skal på en enkel måte kunne godkjenne både varer og timer slik at informasjonen som skal videre er kvalitetssikret og korrekt.
Ønsker man å jobbe på en mer effektiv, lønnsom og fremtidsrettet måte er et tilgjengelig system i skyen et viktig utgangspunkt. Da kan du administrerere systemet uansett fra hvor du måtte befinne deg. Et stort problem er om man bruker systemer som ikke er nettbaserte eller som ikke lever i skyen. Da er du avhengig av å jobbe fra utvalgte lokasjoner hvor systemet er stasjonert. Den samme begrensningen vil da formennene sitte med.
Den store forskjellen oppstår først når de kan godkjenne timer og varer der de faktisk er, og kan dermed kvalitetssikre prosessene før de føres videre. Elektronisk plukk av varer og digital timeføring, begge deler utført når aktiviteter gjennomføres, skaper grunnlaget for en verdifull informasjonsflyt. Og dette vil igjen gi en bevisstgjøring rundt forbruk av materiell, timeforbruk og kostnader hos alle involverte.
I tillegg må behandlingen av de timene som ansatte registrerer inn skje automatisk og uten krøll. De fleste sitter med ansatte som har forskjellige regler og premisser som skal utgjøre både lønnsgrunnlag og fakturagrunnlag. På grunn av dette må mange nøye seg med manuelle eller tungvinte løsninger for å kunne tilfredsstille alle behov. På kort sikt kan sånne løsninger fungere, men ikke på lang sikt. Da er du avhengig av å velge systemer med de mest sofistikerte algoritmene som kan håndtere alle regler og utfordringer som bransjen sitter med.
Flere tips for å øke lønnsomheten